Trip Mesra PEMBINA Mantapkan Ukhuwah Semarakkan Dakwah

HULU LANGAT, 1-2 Ogos - Beliawanis Pembina DHL telah mengambil inisiatif untuk mengadakan satu jaulah ke Pusat Dakwah Islamiah Paroi, Negeri Sembilan bersempena Malam Aspirasi Seni 2009:Bersamamu Palestin yang dianjurkan oleh Ikatan Muslimin Malaysia Negeri Sembilan, Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan (JHEAINS), Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (MAINS) dengan kerjasama Persatuan Belia Islam Nasional Negeri Sembilan (Pembina N9), Aman Palestin Berhad dan Gabungan NGO Dakwah Negeri Sembilan.


Jaulah ini dinamakan TRIP MESRA PEMBINA atau lebih dikenali dengan TMP yang dihadiri oleh golongan pelajar dan beliawanis sekitar Daerah Hulu Langat. Program bermula pada jam 3.00 petang hari sabtu dan berakhir pada jam 8.00 pagi hari ahad ini telah membuka banyak peluang dan ruang kepada para peserta untuk menjalinkan ikatan ukhuwah, berkongsi ilmu dan pengetahuan serta memperluaskan jaringan PEMBINA IPT.

Program ini bermula dengan pendaftaran peserta di Seksyen 9, Bandar Baru Bangi pada pukul 3 petang. Penglibatan peserta amat memberangsangkan dimana seramai 56 orang peserta dari UKM, UNITEN, IPIS, UPM, KPTM, KUIS, IPTEK, HUKM, UNIKL-MIAT dan terrmasuk luar daerah iaitu UITM Shah Alam telah mendaftrkan diri. Para peserta telah didedahkan dengan Pengenalan PEMBINA dan program-program yang telah dijalankan oleh PEMBINA. Selain itu, para peserta juga diberi sedikit pengisian rohani tentang Hadis 12-IMAM NAWAWI oleh pensyarah UNITEN iaitu Dr. Fazrena Azlee Hamid. Seterusnya sesi ice-breaking bersama semua peserta diadakan dimana setiap peserta dikehendaki mencari dan mengenali peserta-peserta lain dalam 10 minit. Alhamdulillah, semua peserta dapat berinteraksi dan berkenalan sesama mereka dengan baik walaupun dalam masa yang singkat.

Usai solat asar berjemaah, kira- kira jam 5.30 petang, trip ke Malam Aspirasi Seni Bersamamu Palestin di Paroi, Negeri Sembilan bermula dengan sebuah bas dan 3 buah kereta dan sampai kira-kira jam 7.00 petang. Para peserta sangat teruja apabila melihat Pusat Dakwah Islamiah Paroi dilimpahi dengan orang ramai sejak awal petang tersebut.Para peserta sempat mengabadikan kenangan di sini sebelum makan malam dan solat maghrib berjemaah. Malam Aspirasi Seni dimulakan kira-kira pukul 8.30 malam dan berakhir jam 11.00 malam dengan perkongsian maklumat tentang Palestin kini oleh Mejar Nadzri Munsman iaitu Perunding Aman Palestin, Deklamasi Sajak oleh kumpulan Gapena dan persembahan nasyid dari Muadz. Selain itu kutipan dana juga turut dilancarkan pada malam tersebut. Trip pulang kami sampai di Bandar Baru Bangi kira-kira 12.30 pagi.

Sesi qiamullail bermula jam 5.00 pagi dan disusuli dengan solat subuh berjemaah dan tazkirah subuh mengenai tokoh Zainab oleh pelajar dari IPIS iaitu Nurul Azizah Omar. Semua peserta menikmati sarapan pagi sekitar jam 7.00 pagi dan bersiap untuk pulang ke tempat masing-masing pada pukul 8.00 pagi. Semoga ukhuwah, pengalaman dan kenangan yang terbina semasa trip ini berkekalan dan akan berterusan di program-program akan datang. InsyaAllah


Siti Nurfarehan bt Samsurkhar
Wartawan
Kumpulan Media Pembina DHL

0 comments:

Post a Comment