Susu Badan (Breastfeeding): Tanda kebijaksaan, rahmat dan kasih sayangNya



Anak-anak yang baru lahir adalah menjadi kurniaan dan amanah Allah swt kepada ibu bapa untuk mendidik, menjaga dan membesarkan sebaiknya. Antara tanggungjawab ibu bapa ialah memberi makan dan minum yang terbaik untuk anak-anak kurniaanNya. Allah dengan kebesaranNya telah melengkapkan ibu-ibu yang melahirkan anak-anak dengan susu yang dihasilkan oleh tubuh badan ibu itu sendiri, bukan sahaja melengkapkan dengan susu, bahkan susu yang dianugerah Allah itu jauh lebih baik dari segi kualitinya berbanding mana-mana susu yang dibuat melalui teknologi buatan manusia.


Apa kelebihan susu badan daripada susu formula buatan manusia?
Kelebihan ini boleh dilihat dari dua sudut, iaitu keuntungan kepada ibu dan keuntungan kepada anak yang telah dilahirkan:

1.Bagi seorang ibu yang baru melahirkan anak, proses penyusuan badan mewujudkan satu ikatan yang rapat di antara ibu dan anak.. Anak-anak yang minum susu badan mempunyai ikatan yang lebih rapat dengan ibunya berbanding anak-anak yang tidak minum susu badan. *

2. Selain itu, penghasilan susu badan yang berterusan akan memberikan ketidakhamilan (contraception) kepada ibu. Hanya ibu-ibu yang memberi anak mereka susu ibu sepenuhnya sahaja yang memperoleh kesan ketidakhamilan ini. Ketidakhamilan adalah penting bagi ibu-ibu yang baru melahirkan anak agar mereka dapat mengembalikan kesihatan mereka ke tahap optimum sebelum mereka mengandung semula. Sebaik-baiknya, dijarakkan dua tahun bagi setiap kelahiran.*

Bagi anak pula:
1. Susu ibu menyediakan nutrisi yang ideal kepada bayi untuk 4 – 6 bulan yang pertama.
2. Mengurangkan risiko jangkitan salur makanan terutamanya kepada bayi yang lahir tidak cukup bulan.
3. Membantu meningkatkan perkembangan kognitif kanak-kanak
4. Mengurangkan risiko penyakit-penyakit seperti diabetes type-1 dan penyakit bengkak usus (inflammatory bowel disease) pada masa akan datang.

Susu ibu juga telah dibuktikan secara saintifiknya mempunyai kandungan yang sangat bermanfaat untuk bayi seperti anti-jangkitan serta kualiti protein dan asid lemak yang terbaik. Manakala kandungan zat besi di dalam susu ibu lebih mudah diserap oleh bayi berbanding kandungan zat besi di dalam susu formula. Kesimpulannya, susu ibu yang Allah swt dalam tubuh badan manusia lebih baik daripada susu formula buatan manusia.

Susu ibu & bayi
Penyusuan badan kali pertama seharusnya dimulakan secepat mungkin sebaik sahaja bayi lahir. Ini adalah kerana susu ibu yang awal mempunyai kandungan protein dan Immunoglobulin (khasiat yang membantu sistem pertahanan tubuh) yang tinggi. Penyusuan adalah penting untuk beberapa hari pertama kelahiran. Secara umumnya, susu ibu sahaja adalah cukup untuk bayi sehingga bayi berumur 6 bulan. Sungguhpun demikian, bayi boleh mula mengambil makanan seawal 4 bulan. Selepas 6 bulan, susu ibu adalah tidak mencukupi untuk bayi. Makanan harus mula diperkenalkan kepada bayi. Pengenalan terhadap makanan boleh dimulakan dengan kuantiti yang sedikit dan ditambah secara sedikit demi sedikit.

Kesedaran umum
Sehingga setakat ini, kesedaran untuk penyusuan badan adalah masih rendah. Kempen menyusu badan diadakan di hospital seluruh negara untuk memupuk ibu-ibu menyusukan bayi-bayi seterusnya menjamin generasi yang lebih sihat pada masa akan datang.

Isu pengajaran
1. Adalah menjadi tanggungjawab ibu bapa untuk menyediakan pemakanan yang terbaik untuk anak-anak. Bukan sahaja halal tetapi juga baik (toyyiban) agar anak-anak lahir menjadi muslim yang sihat dan bijak seterusnya menggalas beban dakwah pada masa akan datang.
2. Susu ibu adalah penting untuk perkembangan bayi dari segi emosi dan juga jasmani. Pada fasa awal perkembangan bayi, susu ibu adalah nutiren utama bagi anak-anak, manakala selepas 6 bulan, pemakanan pula perlu diperkenalkan kepada bayi.
3. Hikmah kebijaksanaan Allah terhadap makhlukNya menunjukkan betapa Allah tidak pernah lepas dan lelah dalam melihat dan menjaga manusia. Tidak dibiarkan manusia itu susah mencari makanan, tetapi disediakan susu ibu yang terbaik untuk bayi-bayi yang dilahirkan. Oleh itu, hikmah kejadian ini perlu menjadi renungan buat kita seterusnya meningkatkan keimanan kita padaNya. Ilmu dan teknologi yang bertambah tidak melarikan kita dariNya, bahkan mendekatkan dan menambah rasa cinta dan takut padaNya.

Allahu a’lam.

Naim Yaakob
PEMBINA DHL
Pelajar Perubatan PPUKM

0 comments:

Post a Comment