PEMBINA MMU Menghayati Maulud Nabi di Gelanggang Futsal

Pada 26 Februari 2010, bersempena cuti Maulidur Rasul, PEMBINA Bangi mengambil kesempatan untuk menganjurkan acara Futsal di Kompleks Komuniti Cyberjaya. Program dianjur khas oleh ahli-ahli PEMBINA di Universiti Multimedia (MMU) bagi mengumpul para siswa MMU untuk bersama dalam aktiviti sihat disamping mengenang dan memahami tujuan perutusan Rasulullah.

Program ini dihadiri lebih 20 belia bersemangat, kebanyakkannya mahasiswa & warga MMU. Program juga turut dimeriahkan dengan kehadiran 2 bekas penuntut MMU dari PEMBINA Shah Alam. Acara penuh tenaga ini berlangsung selama 2 jam tanpa henti, bergilir-gilir bermain antara pasukan-pasukan yang dibentuk.

Seusai permainan, para peserta berkumpul untuk mendengar tazkirah yang disampaikan oleh Saudara Hamdan yang dijemput dari PEMBINA Shah Alam, yang merupakan mantan Ketua Majlis Perwakilan Pelajar MMU. Sempena Maulidur Rasul, beliau mengajak para peserta memahami tujuan perutusan Nabi Muhammad S.A.W., iaitu menyampaikan risalah Islam, dan mengajak para hadirin untuk meletakkan matlamat yang sama ke atas keberadaan kita di bumi. Seterusnya, Saudara Hamdan menyeru agar para belia berpegang teguh kepada Al-Quran & Sunnah Rasul, konsisten dengan amal-amal wajib & sunnat, dan mencontohi Rasulullah S.A.W. sebagai model aplikasi Islam dalam kehidupan.

Saudara Aizuddin Khalid, Ketua Cawangan PEMBINA Bangi, turut diberi kesempatan memperkenalkan PEMBINA serta menyampaikan perkembangan-perkembangan terkini PEMBINA. Menurut beliau, golongan belia akan berminat untuk menghampiri Islam apabila ia ditampilkan dalam realiti semasa yang praktikal kepada masyarakat. Beliau berkata, sejak penubuhannya, PEMBINA telah berjaya menonjolkan keluasan ufuk Islam dalam kehidupan dan menarik ramai golongan belia kepada aktivisme belia Islam.

Saudara Aizam yang juga pengarah program menutup program dengan mengungkap bahawa nilai-nilai Islam dan batas-batas syariat merupakan pembeza utama antara seorang Muslim dengan bukan Muslim. Oleh itu, prinsip-prinsip ini perlu dipatuhi oleh setiap Muslim bagi menjamin kebenaran identitinya. Beliau turut mengajak para siswa MMU untuk bersama dengan PEMBINA membangunkan para belia untuk menjadi generasi harapan negara.

Program keseluruhannya telah berjalan dengan baik, mengikat ukhuwwah antara PEMBINA dan siswa-siswa MMU, serta memupuk kesedaran dan semangat untuk bersama PEMBINA memartabatkan Islam demi menyambung perjuangan Rasulullah tercinta.


0 comments:

Post a Comment