Membina Jiwa Muda Perwira

Trio yang bersemangat!

Sabtu, 20 Jun, Bandar Baru Bangi – Seramai 24 peserta telah menyertai aktiviti paintball yang telah dianjurkan oleh Biro Kebudayaan, Rekreasi, dan Sukan, Persatuan Belia Islam Nasional Cawangan Hulu Langat. Aktiviti yang turut disertai oleh Presiden dan Timbalan Presiden PEMBINA ini merupakan yang julung-julung kali diadakan dan merupakan pengalaman baru bagi kebanyakan peserta.





Ucaptama oleh saudara Abdul Hakim, Ketua Biro Kebudayaan, Sukan dan Rekreasi PEMBINA DHL.

Sesi taklimat operasi oleh Encik Hasri.

Seawal jam 9.00 pagi, litar paintball (paintball circuit) Jugra Rangers di Universiti Tenaga Nasional Kampus Putrajaya telah dipenuhi para pemain. Majlis pembukaan ringkas diisi dengan ucapan ketua biro sukan saudara Abdul Hakim bin Hj. Adzman dan taklimat penerangan tentang kelengkapan dan peraturan aktiviti paintball oleh saudara Mohd Hasri, Pengurus litar ini.

Merangka strategi.

Persiapan akhir sebelum pertempuran.

4 pasukan dengan kekuatan 6 orang telah dibentuk. Pasukan-pasukan ini telah bertempur dalam 3 set perlawanan yang mempertemukan antara setiap pasukan yang berentap. Berbekalkan dengan dengan mechanical marker, mask dan protective vest, kesemua peserta giat mengatur strategi kumpulan masing-masing untuk mencapai kemenangan dalam permainan ‘catch the flag’. Secara ringkasnya, setiap pasukan perlu mengambil bendera mereka yang berada di check point kumpulan lawan dan membawa pulangnya ke check point mereka sendiri dengan selamat.

Aksi-aksi di medan pertempuran.

Walaupun cuma satu aktiviti, namun jiwa-jiwa muda ini mengambilnya serius lalu bermain dengan penuh semangat, keazaman dan kesungguhan.

Permainan berakhir kira-kira pada jam 12.30 dengan satu pertempuran besar-besaran dengan para marshal (hakim aktiviti yang terdiri daripada pemain profesional) di dalam litar aktiviti.

Riak kepuasan yang terpancar di wajah setiap peserta dapat di saksikan ketika ucapan penutup ringkas. Presiden PEMBINA, Dr. Kamil bin Tohiran telah memberikan ucapannya yang ringkas dan padat. Katanya, semoga dengan aktiviti seumpama ini, kita akan dapat belajar merasai sekelumit perasaan dan suasana yang dirasai oleh saudara-saudara kita di bumi Palestin yang berhadapan dengannya saban hari.

Peserta (Saiful) dengan ‘kecederaan paling parah’.

Dengan harapan untuk bertemu dalam pertempuran yang lain, para peserta bersurai dengan tekad dihati. Semangat waja dalam jiwa-jiwa muda yang tergerak oleh aktiviti ini mudah-mudahan akan membina jiwa muda perwira!

(Berita ini dipetik daripada laman rasmi Persatuan Belia Islam Nasional PEMBINA)




2 comments:

shako said...
This comment has been removed by a blog administrator.
shako said...

tahniah jk kreks pembina dhl...walaupun ade yg luke2 dek dihujani peluru yg bertalu2...namun berasa sayu berada dlm suasana ala perang ni kerana teringat sahabat2 dan sedara seagama kita di palestin dan tanah islam yg dijajah..

Post a Comment