Merawat Pokok Bermula dari Akarnya

Setiap hari dalam perjalanan pergi dan balik ke tempat kerja, saya akan pasangkan radio untuk mengisi kesunyian di dalam kereta. Seringkali rancangan radio tersebut akan mengadakan perbincangan dengan pendengar dengan tajuk yang berbeza-beza tetapi berpusing-pusing di sekitar tema yang sama – iaitu isu gejala sosial para belia. Daripada kes-kes kecil seperti budaya melepak, budaya berpasangan-pasangan cinta kayangan sehingga membawa kepada zina; kepada budaya hedonisme dan hiburan melampau di kalangan belia; sehinggalah kepada kes-kes jenayah merempit yang kini bertukar kepada aktiviti ‘menyamun’ dan membuli secara berkumpulan. Tidak lupa juga kepada kes-kes evergreen seperti penyalahgunaan dadah dan bohsia-bohjan yang masih kekal subur sejak sekian lama.

Secara keseluruhannya para pendengar yang memberikan pandangan bersetuju bahawa masalah-masalah ini adalah sesuatu yang real, bahkan semakin menular, tiada siapapun menafikannya. Yang lebih menarik perhatian saya adalah cadangan-cadangan penyelesaian yang dikemukakan. Ada yang memberikan cadangan yang tipikal seperti mengetatkan undang-undang. Tetapi ada yang menambahkan sedikit twist dlm penguasaan undang-undang ini - IBU-BAPAlah yang patut dikenakan tindakan undang-undangata kesalahan anak mereka kerana jenayah yang dilakukan berpunca daripada didikan ibu-bapa juga. Saya mempunyai hujah tersendiri terhadap pandangan ini, tapi itu adalah pada artikel yang berlainan. Cadangan lain pula adalah untuk mengenakan hukuman yang lebih keras seperti mengurung pesalah di bawah tanah dalam kawasan seluas sebidang kubur. Dalam isu merempit, ada yang mencadangkan supaya motorsikal dilarang terus daripada memasuki bandar-bandar besar dan selebihnya hanya menaiki kenderaan awam; bahkan ada yang lebih ekstrem dengan mencadangkan supaya diharamkan terus daripada sesiapa memiliki motosikal kecuali mendapatkan permit yang ketat dahulu. Walaupun nampak seperti mungkin menyelesaikan sebahagian masalah, tetapi ia seolah-olah mengenakan hukuman terhadap orang ramai di atas kesalahan yang hanya sebahagian kecil melakukannya.

Sungguh, usaha bersungguh untuk menyelesaikan masalah-masalah ini patut dipuji. Namun jika kita selami semua pendapat ini, kita akan dapati ia hanyalah merawat simptom-simptom tetapi tidak menyentuh isu-isu pokok. Mudah sahaja. Tarik motor perempit maka mat-mat rempit semua hanya tinggal ‘mat-mat’ sahaja. Untuk buang budaya melepak, letakkan ‘jaga’ di kaki-kaki lima atau tangga-tangga kompleks membeli belah. Atau, halalkan sahaja budaya hedonisme dengan mengadakan festival supaya paling kurang kesalahan yang dilakukan adalah “terkawal”. Mat-mat gian pula hantar sahaja pusat serenti jauh daripada pandangan umum; tiada di mata maksudnya tiadalah masalahnya. Mudah bukan?



Namun pada hakikatnya, walaupun tiada motor, mat-mat ini boleh sahaja merempit dengan cara-cara lain. Persoalannya adalah, adakah mat-mat rempit ini merempit kerana mereka mempunyai motor atau kerana mereka INGIN merempit dengan dengan apa sahaja ada pada meraka. Soalan lagi, adakah para belia yang melepak kerana mereka bercita-cita dari kecil untuk menjadi seorang pelepak tegar, ataupun di sana wujud satu persoalan lain tentang apakah aspirasi kehidupan mereka?

Sekiranya kita teliti, kita akan dapati terdapat pelbagai faktor yang menyumbang kepada keruntuhan moral belia, tetapi tempat pertama bermulanya gejala sosial ini adalah jiwa anak-anak muda ini. Kita perlu lihat kepada apakah cita-cita mereka dalam kehidupan; siapakah diri mereka di mata mereka sendiri; apakah nilai dunia bagi mereka; di manakah kedudukan akhirat di sisi mereka; apakah peranan yang mereka rasa perlu dimainkan dan ke manakah akhirnya pengakhiran hidup mereka. Ini adalah persoalan-persoalan pokok yang sebenarnya memberikan jawapan kepada tujuan sebenar Allah menciptakan manusia.

“Dan tidaklah aku menciptakan jin dan manusia melainkan hanya untuk menyerahkan diri kepadaKu.” [Adz-Zaariyaat: 56]

Sekiranya mereka -bahkan semua umat manusia- memahami perkara ini, nescaya tiada masa akan tersia untuk melakukan aktiviti-aktiviti yang tidak bermanfaat, apatah lagi yang merosakkan diri. Segala kehidupan mereka hanya diperuntukkan untuk beribadah kepada Allah dan berdakwah di jalanNya. Mereka juga secara tak langsung memahami bahawa ada tuturcara dan tingkahlaku yang telah diajarkan di dalam akhlak-akhlak Islam serta ada objektif yang lebih besar dalam kehidupan mereka iaitu mengajak seluruh umat manusia untuk menundukkan diri kepada Allah ta’ala. Sekiranya perkara ini dapat diterapkan di dalam jiwa-jiwa belia, kita akan lihat gejala-gejala sosial ini akan hilang dengan sendirinya, bahkan ditolak sendiri oleh pemuda tanpa perlu dipaksa di dalam “penjara kubur”.

Mungkin selepas ini, dalam perjalanan saya ke tempat kerja, saya akan dengar di radio suatu perbincangan yang berbeza. Pendengar-pendengar di radio berselisih pendapat tentang bagaimana cara terbaik menyalurkan semangat-semangat muda yang membara ini.

Allahlah sebaik-baik pembantu dan penolong.

Muadz M. Zain
Ketua PEMBINA Cawangan Daerah Hulu Langat (DHL)

0 comments:

Post a Comment