Indeks Berat Badan Sebagai Diagnosis Obesiti



Kita hari ini digembar gemburkan dengan H1N1, penyakit pernafasan yang semakin dahsyat menjangkiti seluruh dunia dan mencemaskan kita. Tapi kita terlupa dan terlepas pandang penyakit yang sudah lama menular di seluruh dunia iaitu Obesiti dan penyakit-penyakit yang berkaitan dengannya.


WHO mengklasifikasikan penyakit kepada dua klasifikasi besar iaitu penyakit berjangkit (communicable disease) dan penyakit tidak berjangkit (non-cummnicable disease).
Penyakit seperti kencing manis dan darah tinggi tidak berjangkit tetapi ia adalah sangat endemik dan menular seluruh dunia. Statistik tahun 1996, di Malaysia, 8 orang mengidap kecing manis dalam setiap 100 orang rakyat Malaysia. Itu 13 tahun yang lalu, sekarang mungkin meningkat.

Justeru, pencegahan itu sangat penting sebelum ia melarat menjadi penyakit.
BMI adalah ukuran objektif yang boleh dimanfaatkan untuk menentukan tahap risiko seseorang untuk menghidap penyakit seperti kencing manis dan darah tinggi.
Kebanyakan masyarakat sudah sinonim dengan BMI tetapi dari segi aplikasi BMI dalam kehidupan itu masih kurang. BMI perlu dijadikan ukuran objektif sebagai rujukan untuk menentukan tahap kesihatan seseorang.

Mungkin ada yang menyatakan bahawa mereka sihat walaupun BMI mereka menunjukkan mereka adalah obese. Perlu kita ingat bahawa mencegah itu lebih baik dari mengubati. Dengan mengawal ukuran BMI, risiko utk kita mendapat penyakit itu lebih rendah. Jangan sampai sudah di diagnosa mengidap kencing manis, baru nak mengubah cara hidup, ia pastinya sangat sukar.

Apa itu BMI?
BMI adalah singkatan kepada Body Mass Index atau dalam Bahasa Malaysia dikenali sebagi indeks jisim tubuh.
BMI adalah ukuran objektif yang digunakan untuk mengkalisifikasikan seeorang itu sama ada obese atau tidak.

Apa pentingnya mengetahui obese atau tidak?
Obesity akan mempengaruhi risiko seeorang itu untuk mendapat penyakit. Obesiti ialah simpanan lemak berlebihan berbanding jisim tubuh teras (lean body mass). Simpanan lemak berlebihan boleh menyebabkan risiko seseorang untuk mendapat penyakit seperti kencing manis dan darah tinggi meningkat.



Bagaimana mengira BMI?
Formula BMI ialah berat dalam kilogram (kg) dibahagikan dengan kuasa dua tinggi dalam unit meter.





Ukuran: (berdasarkan kepada WHO)
< 18 =" kurang"> 18 – 25 = normal
> 25 = obesiti

Bagaimana hendak mengawal BMI pada paras normal?
Secara umumnya, ketinggian seseorang tidak akan bertambah apabila mencecah umur 20 tahun. Bagi perempuan, mereka mencapai tahap ketinggian maksima lebih awal dari itu. Oleh itu, di dalam formula tersebut, ketinggian adalah sesuatu yang malar. Apa yang boleh diubah ialah berat tubuh.
2 faktor yang mempengaruhi ialah pemakanan (input) dan aktiviti seharian (output). Seseorang itu perlu mengawal pemakanan dan menjalani aktiviti seharian yang aktif untuk memastikan keseimbangan tubuh dan mengelakkan obesiti.
Mungkin akan disentuh isu pemakanan dan aktiviti dalam artikel yang lain, insyaAllah.

Sungguhpun demikian, BMI mungkin sesuai untuk digunakan untuk kebanyakan orang, tetapi ia bukanlah ukuran yang paling tepat dalam menentukan kadar lemak dalam tubuh. Banyak lagi teknik ukuran lain yang boleh digunakan tetapi untuk tatapan kali ini, BMI adalah topik yg terbaik untuk disentuh, memandangkan ia sinonim dan mudah untuk dikira.

Marilah menjaga kesihatan. Cegah sebelum terlambat. Ayuh, jaga pemakanan dan mari bersukan dalam riadah berkala PEMBINA DHL. Akal yang sihat terletak pada tubuh badan yang kuat!

Naim Yaakob
PEMBINA DHL
Pelajar Perubatan PPUKM

0 comments:

Post a Comment