Menyelusuri Dan Menghayati Kemuliaan Dan Kelebihan Bulan Ramadhan Di Daurah Ramadhan


BANDAR BARU BANGI; 22 & 23 OGOS (SABTU DAN AHAD), Persatuan Belia Islam Nasional (PEMBINA) Cawangan Daerah Hulu Langat (DHL) telah berjaya menganjurkan satu program sempena kedatangan Ramadhan Al-Mubarak iaitu program DAURAH RAMADHAN. Program istimewa ini telah diadakan di Pejabat ISMA Daerah Hulu Langat dengan kehadiran seramai 31 beliawanis sekitar Daerah Hulu Langat.

Antara aktiviti menarik yang telah dijalankan ialah Pengisian tentang Kesyumulan Islam, Mengenal Allah dan Cara Mendekatkan Diri dengan Allah. Bengkel tentang realiti kehidupan beliawanis di masa kini juga turut dikupas secara dekat dengan kehidupan sebenar pelajar pada masa kini. Daripada bengkel ini kebanyakan para peserta sebelum ini kadang-kadang tidak mengetahui cara penyelesaian kepada satu-satu situasi ketika mereka hadapi. Namun, setelah diberi maklumat dan pengetahuan melalui kajian kes, mereka dapat memahami suatu keadaan dengan jelas dan mengetahui bagaimana langkah yang tepat dan betul seperti yang digariskan oleh syariat cara terbaik untuk menghadapinya. Selain solat berjemaah bersama-sama, para peserta juga sempat membaca ayat suci Al-Quran sebanyak satu juzuk seorang. Selain itu,para peserta juga turut mengisi borang mutabaah Ramadhan agar masing-masing dapat buat semakan diri untuk peningkatan diri dari segi amal ibadah di bulan barakah ini. Semangat berlumba-lumba untuk buat amal kebajikan amat terserlah di kalangan semua beliawanis yang hadir hasil daripada sesi muhasabah tersebut. Yang paling menarik adalah aktiviti berjalan kaki bersama-sama ke Masjid Hasanah yang terletak berdekatan dengan pejabat untuk iftar, solat maghrib, isyak dan tarawikh di sana.


Usai solat tarawikh, para peserta berjalan kaki beramai-ramai pulang ke pejabat ISMA DHL untuk menikmati jamuan moreh dan meraikan hari ulang tahun kelahiran Ukht Shazamawati, ahli senior PEMBINA yang mesra dikenali sebagai Kak Shaza. Mereka semua berpeluang merasai kek batik dan air bandung cincau ais yang disediakan khas sempena hari ulang tahun kelahiran beliau. Disamping menikmati jamuan tersebut, para peserta sempat mengambil peluang untuk saling berkenalan dan bersilaturrahim antara mereka. Secara tak langsung, program ini dapat memantapkan ukhuwwah sesiapa yang hadir.

Para peserta juga mengambil sedikit masa membaca surah Al-Mulk sebelum tidur. Kemudian, Daurah Ramadhan diteruskan dengan qiamullail di sepertiga malam dan seterusnya solat subuh secara berjemaah. Usai solat subuh, para peserta dan ajk mengisi masa dengan membaca mathurat beramai-ramai. Mereka semua juga berkesempatan untuk solat dhuha berjemaah sebelum pulang ke tempat masing-masing. Semoga segala aktiviti yang dijalankan dapat memberi manfaat dan semangat kepada para peserta dan ajk untuk terus menambah amalan di bulan Ramadhan yang mulia ini. Saya ingin mengambil peluang ini sebagai wakil daripada kumpulan Media, Teknikal dan Dokumentasi kami ingin mengucapkan Ramadhan Kareem... Moga ramadhan kali ini (1430H) adalah lebih baik daripada tahun sebelumnya.

Siti Nurfarehan
Wartawan
Media, Teknikal dan Dokumentasi Pembina DHL

0 comments:

Post a Comment