Ijazah dan Risalah



TAHNIAH diucapkan kepada beliawanis PEMBINA yang dengan rasminya telah bergelar graduan pada Majlis Konvokesyen yang telah berlangsung di beberapa buah IPT pertengahan Ogos yang lepas.

Sesungguhnya tanggungjawab sebagai aktivis tidaklah menghalang urusan sebagai seorang mahasiswa/i. Malah ia lebih memberi input tambah kepada belia dalam mengharungi liku-liku kehidupan dengan lebih dewasa. Selain itu, ia juga menambahkan pengalaman yang sememangnya tidak dapat dibayar dengan wang ringgit. Apa yang lebih penting, kita tidak melupakan tanggungjawab sebagai seorang muslim sejati walaupun bergelar mahasiswa/i.

Sesungguhnya juga, di usia inilah peluang untuk kita mengenali rakan-rakan kita di alam kampus terbuka luas dan kesibukan masih belum melanda. Gunakan kesempatan ini untuk mengajak mereka sama-sama menyumbang segala fikiran dan tenaga bagi memajukan agama, umat dan bangsa.


Satu renungan.....

Daripada Sayyid Abu A’la al Maududi:
"...Sukalah saya melahirkan perasaan gembira yang tersemat di hati saya. Apa yang saya lihat di seluruh universiti dan pusat-pusat pengajian di dunia Islam yang beriman penuh dengan aqidah Islam, menyedari tanggungjawab mereka sebagai orang Islam dan sanggup mengorbankan sepenuh tenaga mereka untuk menegakkan semangat Islam di pusat-pusat pengajian tinggi tersebut.

Peranan ini patut sangatlah mendapat sanjungan, penghargaan dan sambutan dari orang yang mempunyai perasaan tulus ikhlas kepada dunia Islam, kerana Allah dengan kemurahanNya telah mengurniakan kepada umatnya yang lemah ini pemuda-pemuda yang tahu tanggungjawab. Mereka ini menunaikan tanggungjawab itu secara aktif dengan penuh kesedaran di pusat-pusat pengajian tinggi dalam semua bidang pendidikan , sekalipun sistem pendidikan di seluruh dunia Islam sekarang ini dikuasai oleh cara berfikir dan tradisi barat"


Zahratul Sobah
PEMBINA DHL

0 comments:

Post a Comment