Tarbiyyah Melahirkan Practitioner


21 Nov 2009 - “Tarbiyyah bukan semata-mata untuk melahirkan ilmuan, tapi untuk melahirkan practitioner Islam”. Begitulah ujar Saudara Aizuddin Khalid, Ketua PEMBINA Cawangan Daerah Hulu Langat dalam satu sesi menutup daurah melibatkan mahasiswa KUIS di Bandar Baru Bangi. Beliau merujuk kepada mahasiswa KUIS yang bersemangat melalui pendidikan berteraskan Islam. Beliau juga mengajak para belia khususnya, belia KUIS, untuk bersama-sama menyumbang kepada Islam mengikut kelebihan & kemampuan masing-masing.

Aizuddin yang turut mengambil kesempatan memperkenalkan PEMBINA menerangkan bahawa kepelbagaian aktiviti yang dianjurkan PEMBINA bertujuan memupuk satu kefahaman atau paradigma kepada para belia mengenai keluasan & praktikaliti Islam dalam segala pengertiannya terutama pada era moden. Beliau juga mengatakan bahawa zaman belia adalah waktu terbaik membangunkan jiwa & potensi diri kerana sifat-sifat istimewa belia yang mampu mendokong ideologi yang diimani. Beliau mengungkap penulisan Hasan Al-Banna yang menggariskan sifat-sifat istimewa belia iaitu:
1. Hati yang cerdik ﺍﻟﻘﻠﺐﺍﻟﺬﻛﻰ
2. Sanubari yang jernih ﺍﻟﻔﻮﺍﺩﺍﻟﺘﻘﻰ
3. Perasaan yang mekar ﺍﻟﺸﻌﻮﺭﺍﻟﻘﻮﻱ
4. Keazaman pemuda ﺍﻟﻌﺰﻣ ﺍﻟﻔﺘﻰ

Para siswa KUIS yang baru sahaja dibentangkan “Tarbiyyah Islam & Madrasah Hasan Al-Banna” menunjukkan keterujaan mereka untuk bersama-sama menjalani aktiviti-aktiviti tarbiyyah serta bersama PEMBINA berdakwah kepada masyarakat khususnya para belia. Semoga PEMBINA akan maju dan berterusan dalam melahirkan generasi Islamik yang dinanti-nantikan masyarakat.



Media PEMBINA DHL



0 comments:

Post a Comment