RETREAT 2010 “MEMACU AKTIVISME BELIA”

Anjakan proaktif PEMBINA Bangi dalam menyumbang kepada usaha pembinaan generasi belia yang mampu menjadi aset bernilai tinggi kepada Islam, negara dan bangsa diperkemaskan lagi dengan mengadakan Retreat 2010 dengan tema “ Memacu Aktivisme Belia” pada 28 Februari 2010 di Universiti Tenaga Nasional (UNITEN), Bangi.




Para beliawanis bersama menyumbang ideaPeserta belia mendengar penerangan


Dengan objektif memupuk kefahaman mengenai kepentingan aktivisme belia dan menyusun program-program sepanjang tahun 2010, memperkenalkan jawatankusa PEMBINA BANGI 2010 dan halatuju PEMBINA, seramai 30 orang ahli PEMBINA Bangi dari seluruh Bangi termasuk siswa-siswi dari institusi-institusi pengajian tinggi (IPT) sekitar Bangi hadir memberi komitmen untuk bersama-sama melontar idea dan bekerjasama untuk menjayakan program-program PEMBINA merangkumi program PEMBINA peringkat cawangan dan IPT. Diskusi memfokuskan kepada program-program cawangan dan perancangan setiap biro bagi takwim PEMBINA Bangi 2010.

Pemilihan tema Retreat pada tahun 2010 iaitu ‘Memacu Aktivisme Belia” adalah sinonim dengan matlamat dan halatuju PEMBINA. Peri pentingnya melahirkan generasi belia yang mempunyai nilai jati diri yang mantap, berkeperibadian mulia, berilmu pengetahuan dan kemahiran tersendiri adalah bagi menyediakan golongan pewaris yang bakal menentukan warna-warni dan corak hala tuju kemajuan negara, bangsa dan agama kelak.

Kejayaan sesebuah organisasi bukan terletak pada kebolehan ahli-ahli melaksanakan segala arahan, namun ia terletak pada penjiwaan ahli-ahli terhadap agenda organisasi tersebut. Seruan ini adalah antara intipati penting ucapan Ketua Cawangan, Saudara Aizuddin Khalid dalam Retreat 2010. Alhamdulillah, segala perancangan telah direncanakan dengan sebaik mungkin dalam Retreat kali ini dan penterjemahan perancangan itu pastinya bergantung kepada action dan usaha ahli PEMBINA sebagai aktivis dan menyediakan diri sebagai volunteer kepada aktivisme. Peranan ahli PEMBINA dalam memacu aktivisme belia adalah berusaha sedaya upaya untuk melaksanakan perancangan tersebut, namun hasilnya milik Allah kerana dakwah itu milikNYA.

Ayuh! Belia dan Beliawanis PEMBINA, persiapkan diri. Mulakan langkah jika belum bermula, teruskan langkah dan usah berundur jika telah bermula dalam menjadikan diri sebagai permata belia negara, bangsa dan agama.




Setiausaha, Noorazilawati menyampaikan idea-idea kumpulannya
Saudara Rusman tekun menghadap laptop


Hakim & Nazmie dari Sohwah mendendangkan nasyid buat para hadirin

0 comments:

Post a Comment